Jak šel čas:
Oprášený blogJak jsem se dostal ke psaní
Lehce šílená životní odbočka
Prvotina věnovaná rodné vísce
Kachny, kachny a zase kachny
Konečně škola, která mě bavila
Co se dělo v podhradí
Jak jsem se stal muzejníkem
Krčínovo výročí
Okouzlení Vltavou
Spolupráce s Martinem Steckerem
Kterak se zrodila Hubatá černoška
Dvacetiletá historie jednoho románu
Když jsem působil v týdeníku Sedlčanský kraj, měli jsme s tehdejší kolegyní spoustu nápadů, jak noviny dělat lépe, že je třeba mít třeba vlastní web atd. Vydavatel o tom nechtěl moc slyšet, a tak se v její hlavě zrodil nápad - vydávat si noviny vlastní a po svém. Aniž bych o tom kdy předtím jen zauvažoval, začal jsem tak podnikat. A protože ona z nápadu posléze vycouvala, zůstal jsem v tom nakonec sám.
Zpátečku jsem ale zařadit nehodlal. Původní záměr jsem nakonec přehodnotil na inzertní čtrnáctideník a řešil, jak jej pojmenovat. Začal jsem u názvů obvyklých, v nichž by první slovo vyjadřovalo regionální zaměření a druhé souviselo s inzercí. Sedlčanský zpravodaj, Povltavský věstník, Sedlčanský vykřičník... Všechno znělo strojeně, komplikovaně a zaměnitelně.
Jelikož jsem chtěl vedle inzerce přinášet také informace, napadlo mne, že by o nich mohla referovat nějaká postavička. Měla by být originální, možná trochu exotická, ale hlavně vzbuzující dobrou náladu a pohodu. Tak vznikla černoška, protože za ní jsem viděl nejen exotiku, netradičnost, ale i cosi tajuplného a vzbuzující v našich končinách pozornost.
Její vyjadřování musí mít jiskru, nemůže být jen laskavá, veselá nebo chytrá. Proč by tedy nemohla být hubatá? Svou hubatostí vše vykřičí do světa, což je pro symboliku inzertních novin příhodné. Vznikl tak název "Hubatá černoška", jenž měl dle mého soudu jiskru a emoce, které jsem od něho očekával. Líbilo se mi i to, že není regionálně pojatý a dává tak možnost za něj v budoucnu schovat i jiné aktivity.
Název tiskoviny byl tak ulítlý, že vzbudil velkou pozornost hned prvním výtiskem. Ještě před tím jsem ale potřeboval dát černošce vizuální podobu. Oslovoval jsem výtvarníky, s nimiž jsem spolupracoval na svých knihách. Nejvíce zkušeností i kvalit měla samozřejmě výtvarnice "profesionálka" Inka Delevová, jež mi ilustrovala knížku "Jedna kachna za druhou". Byla však příliš vytížena.
Dopadlo to tak, že při jednom z řady přemlouvání vytáhla rovnou v kavárně blok a tužku a začala sázet návrhy a já upřesňovat svou představu. Vzniklo několik postaviček, až jsem konečně zajuchal, že máme tu správnou verzi, z níž srší ta správná rozvernost…
Samotné logo pak dotáhl k finální podobě Filip Toužimský, jenž mi pro změnu pomáhal u první knížky. Nebudu Vás zatěžovat líčením všech úskalí a problémů, jimiž jsem si při vydávání časopisu prošel, ale vězte, že to byla jízda. Ostatně hned s prvním číslem jsme měli pěkné nervy, když si tiskové podklady nerozuměly s požadavky tiskárny a já tak hned po vernisáži výstavy "Vltava v proudu času" upaloval zpátky do redakce řešit nečekané trable.
V úterý 20. června 2006 jsem si nakonec přeci jen vyzvedl v tiskárně první číslo Hubaté černošky a odvezl ho na poštu k roznosu do schránek. Ten samý den jsme jeli domlouvat křest knihy o Vltavě, zda by se nemohl stylově odehrát na parníku... Časopis posléze vycházel také pro další regiony Příbramska.
Pořád jsem vymýšlel, jak vlastní tiskovinu využít k propagaci vlastních služeb či produktů, a tak jsme záhy nabízeli také grafické služby a na webu rozjeli e-shop. Zdaleka ne však v takové podobě, jak jej znáte dnes. Na začátku byl totiž internetovým antikvariátem, k němuž se posléze přidaly také nové knihy. Název však volal po něčem divočejším, než je právě literatura. Hubatá černoška tak začala nabízet také ptákoviny, žertíky a karnevalové zboží.
E-shop se rozjel a v roce 2011 jsme se stěhovali do větších prostor, kde postupně přibyly také dárky, hračky a dokonce i kamenná prodejna s elektrem a spodní prádlo. Beru to velmi zkratkovitě, protože jsem se s velkým zápalem pouštěl skutečně do všeho možného. Zajišťoval jsem též velké reklamní plochy v centru Sedlčan a jeden čas provozoval také další weby včetně internetového rádia. Díky němu jsem poznal skvělého parťáka Martina Šikla, s nímž jsme si v následujících letech prošli mnoha zajímavými internetovými zkušenostmi.
Postupně jsem všechny starosti a podnikatelské pokusy osekal a soustředil se výhradně na e-shop, jenž dokonce třikrát zvítězil v soutěži Shop roku v kategorii Masky a kostýmy. Chtěl jsem tento sortiment opustit, ale nakonec to kvůli těmto úspěchům odložil. Dnes už nabízíme výhradně dárkové zboží, a to především vtipné, originální a nevšední, aby s názvem e-shopu Hubatá černoška dobře korespondovalo…